Kriza kao prilika – Krizni menadžment za male poduzetnike
- 23/05/2024
- admin
- 0
Kriza nastala zbog korona virusa (COVID-19) već sada ima veliki utjecaj na hrvatske poduzetnike. Kako prebroditi krizu ako ste mali poduzetnik? Odgovor je krizni menadžment.
Za početak da odgovorimo na pitanje što je zapravo krizni menadžment? Krizni menadžment se odnosi na planiranje i provedbu postupaka za iznenadne događaje koji utječu na tvrtku, sa ciljem da ne dođe do privremenog ili trajnog prekida poslovanja.
Prepoznajte krizu na vrijeme
Kada pričamo o upravljanju u kriznoj situaciji prvo pitanje je kako znati da se poduzeće susreće s krizom? Neki od pokazatelja koji mogu ukazati na to da se poduzeće suočava s krizom su:
- smanjenje opsega prodaje,
- nemogućnost isplate plaće zaposlenicima,
- povećan broj prigovora potrošača odnosno klijenata,
- kašnjenje u isporuci proizvoda ili usluga,
- nemogućnost da se postignu optimalne prodajne cijene,
- odlazak zaposlenika iz tvrtke.
Nakon jednog ili više tih znakova, poduzeće se ubrzo susreće s financijskim problemima. Takve poteškoće su zapravo rezultat rada menadžmenta koji nije uočio ranije znakove predstojeće krize. Ako vodstvo poduzeća ne tretira znakove krize na odgovarajući način, ono može dovesti do ugrožavanja reputacije i samog opstanka poduzeća.
Kako se pripremiti za krizu?
Poduzetnici odnosno menadžment tvrtke trebaju unaprijed proučiti moguće izvore krize. Na temelju vlastitog istraživanja trebaju pripremiti plan kako se nositi s kriznim situacijama koje bi se mogle pojaviti.
Ono što također može pomoći je kontinuirano ulaganje u ekonomsko znanje, tzv. cjeloživotno obrazovanje. No čak i uz cjeloživotno učenje, poduzetnik treba biti spreman na suradnju sa stručnjacima s područja kriznog menadžmenta.
Jednom kad se kriza dogodi, postoje razne strategije kako pristupiti novonastaloj situaciji. Evo koje su neke od tih strategija:
- Smanjivanje i kontrola troškova poslovanja.
- Stabiliziranje poslovanja kroz povratak na glavne poslove.
- Potraga za novim kupcima, planiranje i kontrola planiranog.
- Usmjeravanje na kupce, tj. povećana briga o cijeni i kvaliteti proizvoda.
- Stabilizacija poslovanja uz pomoć državnih subvencija i potpora.
4 glavna zadatka za krizni menadžment
Sveobuhvatno gledano, upravljanje u kriznim uvjetima treba obuhvatiti menadžersko upravljanje, operativne postupke i komunikaciju. Prema tome, možemo reći da krizni menadžment ima 4 ključna zadatka:
- Odlučiti što učiniti kad kriza udari?
- Ocijeniti prirodu krize.
- Donijeti odluke i postupke u vezi s poduzećem.
- Procjena štete i mogućnost oporavka.
Komunikacija za vrijeme krizne situacije
Jedan od važnih aspekta upravljanja u kriznim situacijama je komunikacija unutar i van tvrtke. Važno je na odgovarajući način prenositi informacije i voditi dijalog sa zaposlenicima i s javnošću što obuhvaća sljedeće teme:
- Što učiniti za vrijeme krize?
- Preuzimanje odgovornosti.
- Procjena štete i moguće posljedice.
- Organiziranje i provođenje postupaka za oporavak poduzeća.
A što nakon krize?
Svaka kriza je prilika za učenje iz nove situacije. Ako se kriznoj situaciji pristupi konstruktivno i odgovorno, to može biti vrijedna lekcija i prilika da poduzetnik unaprijedi svoje vještine za upravljanje eventualnom budućom krizom. Pravovremeno suočavanje i preživljavanje krize unaprjeđuje poslovni razvoj i omogućava poduzetniku da spriječi potencijalne buduće “potrese” u poslovanju te da lakše savlada buduće prepreke.
Svako iskustvo, kao i način na koji pronalazi rješenja za pojedinu kriznu situaciju, jačaju sposobnost poduzetnika za uspješno upravljanje poslovanjem kroz teška vremena.
Pročitajte odgovore na najčešća pitanja poduzetnika u našoj sekciji Pitanja i odgovori te budite u toku s aktualnostima iz poslovnog svijeta i Pratite nas na Facebooku!
Tekst pripremile: Jasmina Papec i Nikolina Tomašković za mentorica.biz